dobra tam wyrwe watek z gadki o samym vr i po krotce o nowych kontrolerach, chociaz mozna spokojnie przekalkowac to na porownanie headsetow rift vs htc(i tak sie nie powstrzymalem i zrobilem mini recenzje ponizej) - a napisze w porownaniu do htc bo tak jakos wydaje sie to bardziej obrazowe
czyli touch (kolejnosc spostrzezen losowa):
- znacznie lzejsze, w strzelankach rece nie opadaja same po kilkunastu minutach
- bardziej cool design- dla niektorych ma to znaczenie- mi sie podobaja z wygladu duzo bardziej, rzeczywiscie wygladaja jak cos do VR- na pewno nie bedzie smichow chichow na imprezie jak ktos bedzie chcial sie tym bawic
- sama konstrukcja wydaje sie bardziej pro rowniez- w srodku po jednym paluszku zamiast akumulatorka a o pro designie swiadczy nawet sposob w jaki zamykaja sie klapki od bateryjek - na neodymowe magnesiki - bardzo cool i ma to sens zeby sie nie wyslizgiwaly same
- mega jezu wylecialo mi slowo... no wygodne.. idealnie wpasowuja sie w dlonie, cos jak w padach do ps4, takie bulwy, w sam raz paluchy wpadaja na swoje miejsca
- na zdjeciu widac przyciski i galki wiec ich nie opisuje, to czego nie widac i do konca nie wiem jak to dziala to po dwa sensory(moze fotodiody?, moze proximity?) na kontroler- dzieki nim kontroler wie czy kciuk trzymamy na przeznaczonym obok galki miejscu czy moze go oderwalismy zupelnie, tak samo wskazujacy palec jest wyczuwany czy lezy na spuscie czy celujemy nim prosto - smieszne bo mozna dzieki temu wykryc np. ze ktos pokazuje "ok", albo ze pokazuje palcem przed siebie albo pokazuje znak looser.. (wiecej kombinacji tymi palcami chyba zrobic sie nie da) - ale dziala to 0/1 znaczy nie wie dokladnie jak bardzo sie palca podnioslo czy wyprostowalo i zgaduje ze pewnie kciuk jest w gore a nie po prostu oderwany od kontrolera. na poczatku jest wow a ptoem acha i na koncu wlasciwie nie widze po co to .. przynajmniej na ta chwile... moze w grach multi bedzie sie sobie pokazywac cos? oo w symulatorze nurkowania bedzie mozna pokazac ze wracamy na gore..

- w sumie bardzo ok, na pierwszy rzut oka clear winner
ALE
podobnie jak przy headsecie calosc gorzej wypada przez pozycjonowanie przy uzyciu kamerek- obszar ich widzenia jest znacznie mniejszy w stosunku do laserow vive, konfigurator rifta w ogole kaze ustawic druga kamerke na linii z pierwsza, tak ze obie stoja po bokach biurka przy ktorym powinienes najlepiej usiasc, a jak chcesz stac to masz ok. metra kwadratowego dla siebie, za blisko podejdziesz to zle, za daleko tez zle. no i kable do kamerek krotkie, nie rozstawisz ich na 5 metrow chyba ze komputer na srodek pokoju sie postawi. w sumie da sie zyc, w serius sama postrzelasz ale jak chcesz sie krecic w kolko, kucac, turlac czy cos to zaczynaja sie problemy, kontrolery znikaja, gubia sie, zacinaja sie gdzies w ostatniej znanej pozycji. MOZE sytuacje uratowala by 3cia kamerka ustawiona za plecami ale mimo wszystko patrzac na konfigurator(zalecane maks 3 metry odleglosci kamer od siebie) to przestrzeni jest znacznie mniej, nie mowiac przeciez o duzo krotszymi niz w vive kablu do headsetu. Jest niby jeszcze experimental 3D settings gdzie konfigurator sugeruje ustawienie kamer po skosie jak w vive ... no ale z tymi kabeleczkami to prosze ja was, a i tak jak nie kable to wciaz maks 3 metry od siebie bo wiecej nie pozwalaja
Tak sumujac - jesli masz rifta i nie bawiles sie vive to sie bedziesz rozplywal, bo zaaajebista sprawa, jesli bawiles sie htc to bedziesz sie zajebiscie cieszyl z wygody i designu aaallee bedziesz po cichu zalowal ze jednak nie dziala to tak dokladnie jak w vive.
A ogolnie moje zdanie o obu systemach jest prawie identyczne (o psvr sie nie wypowiadam) - rift - mega design, normlanie ideal wygody, mozna godzinami, latwo zalozyc, latwo zdjac, do tego te sluchawki, jeden kabel, latwe podlaczanie.. no superancko ale .. fak czemu jednak FOV jest mniejszy- czuc to nawet w porownaniu do DK2.. czemu az tak soczewki sfresnelowali ze zamiast kolek poswiaty to widac mgle, no i ciche niezadowolenie z zaplecza- problemy ze sterami(zdarzaja sie), portami usb, sama obsluga... za to htc.. jeezu czemu to takie ciezkie, juz po 15 minutach poprawiasz, zmieniasz polozenie, a to tu a to tam przesuwasz zeby tym razem uciskalo inna czesc geby lub glowy- szybciej sie obrocisz, juz bezwladnosc przesowa tego aliena co masz na gebie to w jedna to w druga strone (w sumie juz DK2 byl wygodniejszy), do tego musisz sie chrzanic z dodatkowymi sluchawkami, a za toba ciagnie sie 3 zylowa, ciezka pepowina... no wszedzie kable ci wisza - a niech ci sie zachce siq to normalnie rozbierasz sie jak z pasa sahida.. kontrolery takie bydlaki, pewnie by mozna komus tym cos tam wybic.. w calym zestawie ilosc ladowarek, kabli wszytskiego straszy od samego poczatku.... ale za to faaajne te latarnie, ze tylko do kontaktu wystarczy- kabel do komputera nie potrzebny, da sie ustawic naprawde daleko od siebie niezaleznie, jak sie juz poustawia to wszystko mega skalibrowane, skala oddana prawidlowo- podloga tam gdzie trzeba, FOV wysoki,szeroki, jakby 3D przez to glebsze, ruchy nigdy sie nie gubia w obrebie dzialania, cyrki mozna robic a to jak za sprawa czarow zawsze wie gdzie kontroler jest - no cud miod
wiec idealem to by bylo polaczyc te dwa systemy do kupy, czyli mozna poczekac na vive super comfy version albo na rifta laser edition...

troche chaotycznie mi to wyszlo ale coz, musi wystarczyc
co do samego VR to taaaa.. sa tacy co ble ble.. ale jakie to ma znaczenie - lubi sobie pograc na padzie na telewizorku to niech gra, VR to nie to, tu zupelnie przeciez o co innego chodzi.. to ta sama historia gdy zaczely wychodzic gry 3D- doomy, itd.. totalnie zabilo to platformowki i gry 2D, wszedzie tylko perspektywa i glebia... a po kilku latach jednak 2D wrocilo, ludzie jednak chcieli poskakac na platformach itp... z VR jest podobnie - to nowe medium ktore bedzie obok grania na kanapie, czy klawie.. to tak jak ta kierownica- kolejny interfejs do swiata gier.. ot co.. jednym sie to podoba innym nie- zaburza przeciez porzadek wszechrzeczy

ale od tego sie nie ucieknie- nowe typy gier, nowy przekaz.. OBOK obecnego.. moze z czasem sie to zintegruje, moze kiedys bedzie latwiej zsunac okulary VR na oczy niz wlaczyc tv zeby zagrac w platformowke 2D.. no kto wie? (tak, wiem, ze sa emulatory juz takie ale nikt o zdrowych w to przeciez nie gra, bo to kurde jak sloniem przez igly ucho dziurke...)