Autor Wątek: Dysk sieciowy (NAS) + router  (Przeczytany 11873 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MsbS

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7000
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dysk sieciowy (NAS) + router
« dnia: Marzec 15, 2011, 15:39:23 »
Przymierzam się do drobnych zmian w "infrastrukturze domowej". Myślałem o dysku sieciowym, który będzie dostępny z desktopa i z laptopa (przez WiFi). Najfajniej jakbym mógł to jeszcze podpiąć przez USB (moje DVD odtwarza pliki przez USB). Znalazłem na Allegro kilka urządzeń takiego typu w całkiem przystępnych cenach.

Jednocześnie, będę zmieniał router (mój stary gryzie się ze Steamem). Z tego co wiem, są routery z funkcją NAS - podłącza się dysk chyba przez USB (bo routerów z interfejsem SATA chyba nie ma?).

No właśnie - używa ktoś z Was takich urządzeń? Jak to wszystko działa?

Czy lepiej kupić router z portem USB (i podpiąć jakiś dysk przez USB), czy kupić router zupełnie dowolny, i obudowę na dysk z funkcją NAS i interfejsem WiFi?


Aha - ponieważ zmieniam dostawcę netu i telefonu, myślałem ewentualnie jeszcze o czymś, żeby móc dzwonić ze Skype'a bez włączonego kompa (telefon Skype'owy lub jakaś bramka).

Skleiłem to wszystko w jeden wątek, bo routery dzisiaj są całkiem rozbudowane - udostępnianie plików, drukarek, może i Skype'a obsługują?

Offline aston

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 375
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 15, 2011, 17:15:26 »
Jednocześnie, będę zmieniał router (mój stary gryzie się ze Steamem). Z tego co wiem, są routery z funkcją NAS - podłącza się dysk chyba przez USB (bo routerów z interfejsem SATA chyba nie ma?).

No właśnie - używa ktoś z Was takich urządzeń? Jak to wszystko działa?

Czy lepiej kupić router z portem USB (i podpiąć jakiś dysk przez USB), czy kupić router zupełnie dowolny, i obudowę na dysk z funkcją NAS i interfejsem WiFi?

Wszystko zależy od tego ile chcesz wydać i jakich funkcji i wydajności oczekujesz. Jedna rada na początek, nie kupuj w ciemno żadnego dysku sieciowego czy routera jeśli nie znajdziesz wcześniej w sieci testu wydajności. Wiele tanich urządzeń ma tragiczne transfery mimo, że specyfikacja może sugerować coś innego (interfejs 1 Gbps).

Dyski sieciowe to bardzo szeroka grupa sprzętu, od prostych modeli potrafiących udostępniać pliki w sieci Windows i po ftp z ubogimi możliwościami konfiguracji po wielofunkcyjne serwery plików z wbudowanymi wieloma usługami jak serwery multimediów, webowe menedżery plików, serwery www, mysql, menedżery pobierania itp. W routerach zwykle funkcje udostępniania plików i możliwości konfiguracji są bardzo skromne, choć działają poprawnie.

Osobiście użytkuję serwer plików qnap - dużo funkcji i doskonała wydajność ale też dość drogi, mam też router netgeara z usb - ten potrafi udostępniać w sieci pliki po protokołach samba, ftp i http. Mało konfigurowalny, nie tak wydajny jak qnap ale jak ktoś nie ma wielkich wymagań to w zupełności wystarczy. Transfery z laptopa na pendrive wpięty w usb routera oscylują w okolicach 30-40 Mbps po sieci WiFi N.


Offline Buster Dogg

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7227
  • Płeć: Mężczyzna
  • Pitagoras siłowni
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 15, 2011, 21:55:00 »
Osobiście posiadam router Asus WL-500gP v2 z podpiętym do niego HDD po USB. Problem polega na tym, że dyski talerzowe większe niż kilkanaście GB, bez własnego zasilania nie działają poprawnie ponieważ router nie jest ich w stanie zasilić poprzez USB. Weź to pod uwagę jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie. Wszystkie flash'ki do 32GB działają mi bezproblemowo, powyżej tego trzeba wgrywać custom firmware.

Ogólnie chyba bardziej polecam kupienie dedykowanego rozwiązania typu Qnap, tak jak to poleca kolega wyżej. Zapłacisz więcej kasy, ale możliwości są sporo większe i zawsze masz możliwość rozbudowy.
(kliknij)

Offline MsbS

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7000
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 16, 2011, 08:23:48 »
Hmmm... Jeśli chodzi o zasilanie, to nie powinno być problemu - mam obudowę USB 3,5", więc i tak ma zewnętrzny zasilacz. Pendrive'y mam do 16 GB, więc to też nie przeszkoda.

Router muszę i tak wymienić, więc pewnie po prostu wezmę taki z obsługą dysków USB - coś w stylu tego Twojego Asusa. Jeśli uznam, że to za mało (USB nie wyrabia, albo potrzebuję jakichś bardziej zaawansowanych funkcji), zainwestuję w Qnapa.

Na razie muszę poczytać testy tych routerów. Kolega polecił http://www.smallnetbuilder.com/ jako źródło informacji.


Dzięki bardzo, panowie. Rozjaśniliście mi temat.

Offline Buster Dogg

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7227
  • Płeć: Mężczyzna
  • Pitagoras siłowni
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 16, 2011, 18:53:35 »
MsbS Twój temat zainspirował mnie żeby w końcu kupić sobie jakiś porządny serwerek plików do domu. I tym sposobem wylądował u mnie ten NAS - Synology DS110j.



Właśnie go testuję  :D
« Ostatnia zmiana: Marzec 16, 2011, 18:55:11 wysłana przez Buster Dogg »
(kliknij)

Offline MsbS

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7000
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 17, 2011, 06:59:25 »
Widziałem w wątku zakupowym. Czekam na wnioski z testów  :)

Offline MsbS

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7000
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 20, 2011, 21:15:32 »
Podbiję, bo widziałem ostatnio potencjalnie ciekawe urządzenie:

http://www.novatron.pl/ntr83.html

Urządzenie chodzi na jakimś Linuxie, ma w środku procesor RealTeka. Odtwarza masę formatów, ma do tego SMB i FTPa (działa jak NAS lub serwer FTPowy). Do tego youtube i radia internetowe. Muszę poczytać nieco więcej...

Ktoś z Was miał, testował, lub rozważał podobne ustrojstwa?

Offline Buster Dogg

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7227
  • Płeć: Mężczyzna
  • Pitagoras siłowni
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 20, 2011, 22:21:11 »
Ok pobawilem sie  troche z przedstawionym wyzej NASem Synology DS110j.
Moje wrazenia sa jak najbardziej pozytywne.

1. Konfiguracja jest banalnie prosta. Wkladamy dysk 3.5 cala, mocujemy wkretami i zamykamy. Podpinamy skretke i jestesmy juz w polowie drogi.
Wkladamy plytke do napedu i wyskakuje nam konfigurator urzadzenia (bez instalowania czegokolwiek). Sprawdzi nam polaczenie sieciowe, sciagnie najnowszy firmware i postawi system plikow i partycje oraz zalozy konto admina. Banal.

2. Urzadzenie obslugiwane jest przez przegladarke www, w ktora wpisujemy adres IP urzadzenia. Naszym oczom ukaze sie bardzo zgrabne menu wykorzystujace technologie AJAX i przypominajace nieco pulpit windowsa z charakterystycznymi ikonkami oraz paskiem zadan. Wszystko smiga szybko i bez 'mulenia'.

3. Nastepnie za pomoca Wizarda NAS prowadzi nas za raczke w celu ustawienia woluminow dysku, katalogow dzielonych oraz (tutaj moje kompletne zaskoczenie) mozliwosci skonfigurowania dysku iSCSI (jakby kto nie wiedzial w systemie widoczny jest jako dodatkowy dysk, z mozliwoscia sformatowania na dowolny system plikow, np RaiserFS albo NTFS).

4. Potem zaczyna sie prawdziwa zabawa, albowiem od tego momentu mozemy powlaczac sobie dodatkowe uslugi takie jak: server iTunes, Audio Station (streamer muzyki + radio internetowe + shoutcasty), File Station (server plikow), Download Station (klient BitTorrent, Emule, HTTP) i kilka innych mniejszych ficzerow.

NAS obsluguje wiele protokolow takich jak: SMB, NFS, iSCSI, FTP, SSH, telnet, Bonjour, AppleTalk. Ma tez wbudowany print server, wiec mozna sobie podlaczyc drukarke.

5. Testowalem kopiowanie i streamowanie plikow z i do Synka i wszystko smigalo znakomicie, transfery na poziomie 17MB sa calkiem zadowalajace (jak na Fast Ethernet).
Dodatkowo Synology wrzucilo na App Store aplikacje na iPhono-Pady, dzieki ktorym mozemy sobie streamowac muzyke i przegladac zdjecia jak rowniez uploadowac pliki na NASa (w zasadzie gdziekolwiek jestesmy, byle byl dostep do internetu). Swietna sprawa.

6 Ok a teraz minusy:
- PS3. NAS obsluguje PS3 bezproblemowo, z tym ze PS3 jest uposledzone i nie widzi filmow w innych formatach niz te, ktore przewidzieli inzynierowie konsoli. Tak wiec probujac odpalic .mkv zobaczymy piekny napis 'Unsupported Data'.  O dziwo muzyka jest transkodowana i mozemy sobie sluchac np. plikow FLAC na PS3. szkoda, ze nie pokusili sie o transcoding video. Niby sa jakies dodatkowe pakiety, ktore ponoc robia jakis prosty muxing, ale sie w to jeszcze nie bawilem.

-  diody z przodu sa wielkie i swieca kurewsko mocnym swiatlem. Szczegolnie upierdliwa jest niebieska dioda POWER. Szybkie przejrzenie oficjalnego forum podalo czesciowe wyjscie z sytuacji. Mianowicie mozna sie telnetowac do NAS'a i je wylaczyc magiczna komenda. Niestety nie wszystkie tak sie da, zostaje dioda LINK, ktora i tak mruga zlowieszczo.
- sprzet jest generalnie glosny. Czesciowo mozna to zalatwic instalujac cichy dysk, ale i tak zostaje jeszcze maly wiatraczek z tylu (mozna przejsc w tryb oszczedzania pradu i wtedy wlacza sie tylko jak zacznie sie robic goraco, ale sam dysk wtedy ma ok 40C). To nie jest halas na poziomie starych Xboxow360, ale w nocy w calkowitej ciszy jest slyszalny.

- jesli korzystam z lapka po WiFI transfery spadaja drastycznie do poziomu 1-2MB/s. Podejrzewam, ze waskim gardlem jest moj router i chyba bedzie trzeba go zastapic jakims gigabitowym z WiFi n na pokladzie.

To chyba tyle. Bezproblemowo udalo mi sie przeforwardowac porty i ustawic usluge DDNS przez co mam dostep do NAS'a praktycznie wszedzie, wszystko dziala zacnie, jedynym ograniczeniem jest moj internet domowy, ktory ma tylko 1.5Mb uploadu.

Ogolnie ze sprzetu jestem bardzo zadowolony. Dostalem to czego chcialem, a nawet wiecej. Sprzet wart swojej ceny.
« Ostatnia zmiana: Marzec 20, 2011, 22:26:13 wysłana przez Buster Dogg »
(kliknij)

Offline aston

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 375
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 20, 2011, 23:39:18 »
-  diody z przodu sa wielkie i swieca kurewsko mocnym swiatlem. Szczegolnie upierdliwa jest niebieska dioda POWER. Szybkie przejrzenie oficjalnego forum podalo czesciowe wyjscie z sytuacji. Mianowicie mozna sie telnetowac do NAS'a i je wylaczyc magiczna komenda. Niestety nie wszystkie tak sie da, zostaje dioda LINK, ktora i tak mruga zlowieszczo.

To raczej mała wada. Rzecz gustu, ja po prostu wsadziłem sprzęt od razu do szafki mało mam okazji do oglądania go.

- sprzet jest generalnie glosny. Czesciowo mozna to zalatwic instalujac cichy dysk, ale i tak zostaje jeszcze maly wiatraczek z tylu (mozna przejsc w tryb oszczedzania pradu i wtedy wlacza sie tylko jak zacznie sie robic goraco, ale sam dysk wtedy ma ok 40C). To nie jest halas na poziomie starych Xboxow360, ale w nocy w calkowitej ciszy jest slyszalny.

Czytając mam wrażenie, że pospieszyłeś się z zakupem. Jeśli oczekiwałeś ciszy i jednocześnie wystarczy ci jednodyskowy sprzęt to kupowanie czegoś z aktywnym chłodzeniem było po prostu błędem. O temperatury nie ma się co martwić, u mnie NAS siedzi w zamkniętej półce szafki, w której jest tylko w tylnej płycie (tzw. plecówka) wycięty otwór o średnicy około 8 cm. Idą tamtędy kable i jest to w zasadzie jedyna droga wymiany powietrza z otoczeniem. NAS jest jednodyskowy, chłodzony pasywnie i siedzi w nim Samsung F1 1TB. Temperatura dysku 44C i tak od blisko trzech lat, nic mu nie jest a dodatkowa zaleta to absolutna cisza.

- jesli korzystam z lapka po WiFI transfery spadaja drastycznie do poziomu 1-2MB/s. Podejrzewam, ze waskim gardlem jest moj router i chyba bedzie trzeba go zastapic jakims gigabitowym z WiFi n na pokladzie.

Po wifi N mam transfery w okolicach 80Mbps, NAS jest podpięty kablem. Na starym routerze z wifi G zwykle było coś w okolicach 20Mbps. W obu przypadkach sieć szyfrowana WPA2 bez żadnych boostów. Dziwne objawy masz, jeśli dobrze zrozumiałem to z internetu na lapku po wifi osiągasz większe transfery niż z NASa w sieci lokalnej?

Offline Buster Dogg

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7227
  • Płeć: Mężczyzna
  • Pitagoras siłowni
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 21, 2011, 00:28:29 »
Ja nie pisalem w Mb (megabitach) tylko MB (megabajtach) na sekunde  ;)
Nie liczac koncowego akapitu z domowym internetem, tam faktycznie mialem na mysli megabity.
Wiec odpowiadajac na Twoje pytanie - nie - nie osiagam wiekszych transferow z Internetu niz w LANie.

Co do halasu to faktycznie aktywne chlodzenie nie do konca mi pasuje. Ale spoko, niedlugo sie przeprowadzam, wiec sprzet sieciowy i tak poleci do piwnicy i bedzie mial swoja profesjonalna szafke  :D

« Ostatnia zmiana: Marzec 21, 2011, 00:38:26 wysłana przez Buster Dogg »
(kliknij)

Offline aston

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 375
    • Zobacz profil
Odp: Dysk sieciowy (NAS) + router
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 21, 2011, 10:14:53 »
Nie no, ja odróżniam Mb od MB :) Po prostu szybkie szacunki nasunęły mi taki wniosek i dlatego zapytałem żeby się upewnić. Już tłumaczę, transfer z NASa do lapka po wifi nawet 8Mbps (1MBps), łącze zewnętrzne z uploadem 1,5Mbps, łącza w Polsce są zwykle mocno asymetryczne, różnica up/down często dziesięciokrotna.