Autor Wątek: Quake 1 - hi-res mod?  (Przeczytany 2806 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline m1sza

  • n00b mod
  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 12386
  • Płeć: Mężczyzna
  • Gin&Tonic Team
    • Zobacz profil
Quake 1 - hi-res mod?
« dnia: Styczeń 21, 2016, 13:24:48 »
Słucham sobie soundtracku z Q1 w pracy i mnie naszło żeby chociaz chwilę zagrać w jedynkę (single).
Mam wersję steamową z Quake Packa i ciekaw jestem, czy ktoś z Was by mi mógł doradzić jakie działające z tą wersją mody mogę sobie zainstalować, żeby np. odpalić tytuł w 1080p? Ewentualnie jakies inne upiększacze mile widziane, ale bez przesady. :)
Thank you from the mountain. ;)

Online Farmaras

  • Aktywny forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 242
  • Płeć: Mężczyzna
  • Some say...
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 21, 2016, 21:10:17 »
W zasadzie suchar, ale raczej nic lepszego się nie pojawiło - https://icculus.org/twilight/darkplaces/index.html
Jest jeszcze Tenebrae, ale nie wiem czy był tak długo rozwijany jak w/w darkplaces.

BTW OST Reznora do Q1 zawsze na propsie


Offline Kajtek_bez_Majtek

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 363
  • Płeć: Mężczyzna
  • 900p. and proud
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 22, 2016, 00:14:20 »
A ja polecam jako klienta DirectQ. Quake ustawiony na 1080p w wariancie maksymalnie przypominającym tryb software wygląda przepięknie.

Offline blazej

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 5052
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 22, 2016, 09:10:43 »
Ja to bym sie na multi q1 ustawił. Jak mi sie uda te mody ogarnąć.

Offline Simplex

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 82721
  • Płeć: Mężczyzna
  • Jak tu coś wpisać?
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 11, 2018, 23:36:31 »
Nekromancja wątku.
Czytałem ten artykuł http://www.shacknews.com/article/101156/rocket-jump-quake-and-the-golden-age-of-first-person-shooters i mnie naszło na Quake'a w ramach nostalgii i wspominek starych dobrych czasów (1996), jak dopiero co dostałem PC i Quake powodował opad szczeny, głownie to że wszystko było 3d, jaraliśmy się z kumplami tym że ciała wrogów leżące na ziemi można oglądać z każdej strony :D To był next gen.
Tak więc dzisiaj spędziłem trochę czasu nad rozkminianiem jak odpalić kłeja na współczesnym sprzęcie, przy czym od razu mówię, że zależało mi na "vanilla experience", nie podobają mi się te mody polepszajace grafikę, bo gubi się oryginalny klimat gry.
No i znalazłem, że jednym z lepszych portów silnika jest Quakespasm (DirectQ też jest spoko, ale od 3 lat nie jest rozwijany, jego "duchowym następcą" jest
 Mark V: http://quakeone.com/markv/ ). Quakespasm jest chyba na nim bazowany
http://quakespasm.sourceforge.net/

Jak ktoś chce szybko i bez komplikacji odpalić Quake'a, to można zrobić to tak: http://neogeographica.com/site/pages/tools/quakestarter.html

Przy okazji dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy, takich jak overbright i fullbright. Okazuje się, że GLquake niepoprawnie renderował jasność tekstur w porównaniu z rendererem programowym:
https://www.quaddicted.com/_media/engines/overbright_sm139_spd_off.jpg
https://www.quaddicted.com/_media/engines/overbright_sm139_spd_on.jpg

Drugi przykład:
https://www.quaddicted.com/_media/engines/overbright_start_off.jpg
https://www.quaddicted.com/_media/engines/overbright_start_on.jpg

Tak samo z obiektami które miał być zawsze jasne, a w GLQuake nie były:
https://www.quaddicted.com/_media/engines/fullbrights_e1m1_off1.png
https://www.quaddicted.com/_media/engines/fullbrights_e1m1_on1.png

https://www.quaddicted.com/_media/engines/fullbrights_e1m1_off2.png
https://www.quaddicted.com/_media/engines/fullbrights_e1m1_on2.png

Źródlo: https://www.quaddicted.com/engines/software_vs_glquake

Może to nie są jakieś kosmiczne zmiany, ale taki był oryginalny zamysł twórców. Większość współczesnych silników naprawia te błędy.
Co zaskakujące, rozpikselowany renderer sprzętowy też jest bliższy wizji twórców, GLQuake wprowadził filtrowanie bilinearne które mocno rozmyło tekstury, ale to niekoniecznie jest zmiana na lepsze. Te piksele mają w sobie jakiś oldskulowy urok:
https://www.quaddicted.com/_media/engines/filtering_e1m1_filtered.png
https://www.quaddicted.com/_media/engines/filtering_e1m1_pixel.png

O ile w 640x480 to zapewne był straszliwy shimmer z tymi pikselami, to w 4K nie ma problemu :)

Tak więc zagrałem sobie kilka poziomów przy pomocy Quakespasm, do tego na padzie ;D Dopiero teraz uświadomiłem sobie jak małe są te poziomy (przynajmniej te początkowe). W podlinkowanym artykule developerzy mówią o tym, że musieli robić małe, bo ograniczała ich technologia i wydajność komputerów.
Podejrzewam, że 99% Polaków grających w Quake'a w latach 90 tych (w tym ja) grało bez muzyki i nawet nie zdawało sobie sprawy, że ta gra w ogóle ma jakąś muzykę :D (A co to za dziwne logo na amunicji do gwoździówki?) To były czasy gdy muzyka w grze była często w formacie CD Audio (W Half-Life też tak było). Dopiero teraz, po 22 latach zagrałem z muzyką i jest ona nieźle schizująca, w sumie może lepiej dla mojej psychiki że wtedy grałem bez.
Co ciekawe, na pierwszy poziomie (Slipgate Complex) z pamięci odnalazłem 5 z 6 "sikretów" więc Quake musi siedzieć głęboko w psychice.

Następny etap to sprawdzenie w VR - https://github.com/phoboslab/Quakespasm-Rift

I jeszcze dwie anegdotki na koniec
1) z kumplami używaliśmy własnych nazw na niektóre stwory, Shambler to był yeti albo zeus, Scragg to duszek, Fiend to był diabeł, a Vore to pająk. Więcej nie pamiętam.
2) W oryginalnym quake'u mouselook (czyli rozglądanie się za pomocą myszki) to była opcja, którą można było podpiąć pod jakiś klawisz - czyli mouselook działał tylko wtedy jak był on wciśnięty. Byliśmy młodzi i głupi, internet i google było w powijakach, nie wiedzieliśmy że do autoexec.cfg można było dodać komendę "+mlook" dzięki czemu był on zawsze włączony. Zamiast tego przypisaliśmy mouselook do klawisza na krawędzi i na czas gry przyklejaliśmy go taśmą w pozycji wciśniętej :D
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2018, 23:55:12 wysłana przez Simplex »

Offline Simplex

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 82721
  • Płeć: Mężczyzna
  • Jak tu coś wpisać?
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 12, 2018, 01:08:11 »
Pisałem, że wolę "vanilla", ale jednak jest coś co dodaje fajny efekt, a mianowicie kolorowe światła. To wygląda jak coś co mogło być na premierze, zresztą nie wiem czy nie zostało to dodane później przez ID. To jest w pakiecie z przezroczystą wodą.
https://quakewiki.org/wiki/External_Lit_And_Vis_Files



Lawa po prawej i witraż po lewej rzucają kolorowe światło. Dla porównania:
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2018, 01:15:46 wysłana przez Simplex »

Online Blue__

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 20787
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 12, 2018, 08:40:46 »
Do Q2 tez instalowałem tone modow, zeby potem wracac do standardu. W zasadzie w wiekszosci gier tak było w ktorych probowałem modów wyglądu.
Knack is back baby!

Offline Simplex

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 82721
  • Płeć: Mężczyzna
  • Jak tu coś wpisać?
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 12, 2018, 11:35:24 »
W nowszych grach to aż tak nie jest (patrz Wiedźmin 3), ale w starych różnica jest duża, bardzo trudno jest zachować ten sam styl robiąc wyraźniejsze tekstury, bo trzeba wymyślić detale, no a robią to amatorzy, za darmo.

A jakby ktoś jeszcze miał wątpliwości co do Quakespasm:


Źródło: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=732999296

Z okazji 20 lecia twórcy nowego Wolfa (MachineGames) wypuścili darmowy epizod do Quakea:
https://www.rockpapershotgun.com/2016/06/24/free-quake/
Lightmapy: http://www.quaketastic.com/files/misc/litvis_packs/dopa_litvis.zip


Cytuj
Episode 5: Dimension of the past

START ? Dimension of the Past ? (Introduction level)

E5M1 ? The Military Base ? (Easy: 34, Normal: 43, Hard: 51) (Secrets: 6)

E5M2 ? The Power Supply ? (Easy: 54, Normal: 69, Hard: 78) (Secrets: 5)

E5M3 ? The Dark Days ? (Easy: 43, Normal: 53, Hard: 59) (Secrets: 5)

E5M4 ? The Catacombs ? (Easy: 58, Normal: 75, Hard: 86) (Secrets: 7)

E5M5 ? The Stronghold ? (Easy: 42, Normal: 54, Hard: 59) (Secrets: 5)

E5M6 ? The Underworld ? (Easy: 49, Normal: 61, Hard: 69) (Secrets: 4)

E5M7 ? The Otherworld ? (Easy: 48, Normal: 63, Hard: 68) (Secrets: 5)

E5M8 ? The House of Doom (Secret level) ? (Easy: 32, Normal: 39, Hard: 45) (Secrets: 1)

E5END ? The Year Zero ? (Easy: 15, Normal: 20, Hard: 25) (Secrets: 2)

E5DM ? The Theater of Doom (Deathmatch level (2-6 players))

Editor used: Worldcraft 3.3

Installation:
Create a ?dopa? folder in your Quake directory
Extract all files to the new folder: \Quake\dopa
Start the dopa.bat file (new demo indicates it started correctly)
Start a new game

Jerk Gustafsson
June 22, 2016

Hehe, gość ma na imię Jerk, hehe.
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2018, 11:50:27 wysłana przez Simplex »

Offline Sałata

  • Aktywny forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 166
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 15, 2018, 13:56:30 »
Do Q2 tez instalowałem tone modow, zeby potem wracac do standardu. W zasadzie w wiekszosci gier tak było w ktorych probowałem modów wyglądu.

Mam dokladnie tak samo. Postaram sie upiekszyc gre modami, aby pozniej wlaczyc w orginale i przejsc ja tak jak tworcy ja zaprojektowali. Q2 wiecej etapow przeszedlem bez h/w wsparcia niz z modem XP. Po prostu ta gra z tak prostymi modelami, jakos mi lepiej sie podobala w tym trybie. Co do Q1 to mod z oswietleniem jest swietny i fajnie sie komponuje z caloscia.

Jak sie przymknie oko na grafike, to jest cala masa fenomenalnie grywalnych starosci. Jest fajny sub na reddicie /r/patientgamers ktorzy daja swietne porady jak uruchomic i zmodyfikowac starsze pozycje aby sprawialy jak najwiecej frajdy.
Saludos
Saláta


Offline Simplex

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 82721
  • Płeć: Mężczyzna
  • Jak tu coś wpisać?
    • Zobacz profil
Odp: Quake 1 - hi-res mod?
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 15, 2018, 15:51:23 »
Ja się przy okazji dowiedziałem o fanowskich kampaniach do quake'a, takich jak Arcane Dimensions, czy Zerstoerer.
Kampania od Machine Games tez zapowiada się dobrze.