Słuchałem sobie właśnie forumogadki #22, a tam Tartaq opowiadał o tym, jak w
Halo na wysokim poziomie trudności przeciwnicy uciekają tylko gdy są na celowniku, tak jakby algorytm działał zależnie od tego gdzie gracz ma kursor, a nie z powodu poprawnego działania sztucznej inteligencji, Qbak potwierdził, że tak było. Wtem, przypomniało mi się jak ostatnio grałem w
Uncharted i spotkało mnie dokładnie to samo. Przeciwnik stał kilka sekund nieruchomo, ale tuż po tym jak najechałem celownikiem na niego to on zrobił unik. Jak to możliwe, że on widział, ze wcześmniej w niego nie celowałem, a teraz nagle to zczaił?! Jak? I to jeszcze na normalnym poziomie trudności. Niby trudno się celuje i niby fajnie, bo gra jest wymagająca i w ogóle, ale irytujący jest fakt, że AI oszukuje. Różnica Halo i Uncharted z tego co zrozumiałem jest taka, że w
Uncharted przeciwnicy bardziej się chowali za przeszkodami (co wymaga raczej cierpliwości, a nie zręczności).
Naszła mnie taka myśl. Często w branży się pisze, że plusem jest mądre AI, a ja już w trochę gier grałem i do dziś nie jestem w stanie zrozumieć - czym jest to mądre AI? Czym się charakteryzuje? Podajcie jakieś przykłady.
Kiedyś czytałem pracę magisterską jednego gościa, który robił jakieś zachowanie AI w którymś Unreal Engine (2 albo 3) i jego algorytm wyglądał tak, że jeśli przeciwnik ma więcej niż 40% HP wtedy walczy zacięcie, a jeśli ma mniej to ucieka i szuka apteczek. Czy to jest mądre AI? Czy mądre AI w ogóle może występować w grach wideo, czyli w produktach, które zawsze mają jakiś zamknięty zbiór możliwości swobody w świecie?
Przy okazji powiem, że lubię bardziej gry, w których pokonywanie przeciwników wygląda efektywniej i pokazuje moc, siłę głównego bohatera. Przy mądrym AI raczej nie da się takiego czegoś osiągnąć (bo wszyscy by pouciekali). Dlatego czasem wolę głupie AI. Np. w
Forzie nie odpowiadało mi to, że przeciwnicy uczyli się jeździć ode mnie, bo kiedy umieją jeździć tak jak ja to jakie ja mam wtedy szanse?

A wy lubicie jak AI jest/wydaje sie mądre?