Autor Wątek: Anno - o serii gier strategicznych  (Przeczytany 7488 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Screwball

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 19843
  • Specjalizuje się w starych linkach.
    • Zobacz profil
    • www.facebook.com/skrubolski
Anno - o serii gier strategicznych
« dnia: Wrzesień 11, 2012, 09:13:21 »
Chyba nie było wątku o tej grze, więc sobie pozwole - wiem że kilka osób z tego forum grało, chętnie się podzielę opiniami. Daruje już jakie cyrki musiałem uczynić, żeby grę w ogólę odpalić. Najważniejsze, że wszystko już cyka i można skupić się na samej rozgrywce.

Przede wszystkim gra jest prześliczna, ale póki co jaram się tymi blacharskimi tytułami - bardzo dawno nie grałem na pc, więc wybaczcie. Niemniej prześliczna woda, z bardzo fajną fizyką (ale tylko, kiedy poruszają się po niej mniejsze jednostki - wynurzenia baz na pewno odstają). Śliczne projekty budowli, mnóstwo detali, jakieś lasy i biegające po nich zwierzaki, ah no cudo :3
No ale wiadomo, do grafiki - nawet najlepszej - zawsze się przyzwyczajamy i wtedy wychodzi czy gra jest dobra czy nie. Próg wejścia był dla mnie dosyć wysoki. Nawet nie chodzi o to, że przyzwyczaiły mnie do czegoś konsolowe standardy, ale porównując np. z ostatnimi Settlersami to w Anno trochę nie wiadomo o co chodzi. Tak naprawdę 2 pierwsze kampanie robiłem po omacku.

Najgorsze, że w tych początkowych misjach nie ma żadnego wyzwania i właściwie nie nauczyłem się jak grać (po prostu wykonywałem kolejne polecenia, czyli zbuduj to, popłyń tam). I to jest główny zarzut - ta gra nie pokazuje co jest w niej najistotniejsze, czyli jak budować swój "kraj" i na co naprawdę zwracać uwagę. W ten oto sposób w którejś tam misji zaczęło brakować mi kasy. I totalnie nie wiedziałem co robić. Zacząłem sprzedawać jakieś produkty, robić stałe trasy, ale to jeszcze bardziej wpędziło mnie w ruinę. Dopiero później doszedłem do tego, że wszystko opiera się na społeczności, że trzeba kontrolować ich rozwój, budować kolejne osiedla, dbać o ich potrzeby. W razie problemów z kasą można zaryzykować podniesienie podatków - i np. tej mega ważnej rzeczy gra nigdzie nie pokazuje.

Na początku trzeciej kampanii cała gra poszła mi sie kochać z sejwami, więc odpaliłem wszystko od początku. I przeszedłem wszystko jak burza, rozumiejąc już mechanikę wszystko stało się proste i logiczne. Chciałbym, żeby to było jasne - nie chodzi o to, że musiałem się czegoś sam uczyć i to jest złe. Grałem w Minecrafta i sprawiał mi radochę, więc nie jest zemna aż tak źle ;) Jednak największym grzechem Anno jest raczej to, że prowadzi gracza za rączkę, ale nie uczy jak grać.

Kiedy wreszcie się nauczyłem gra mnie całkowicie zassała, co uświadomiłem sobie kiedy moja dziewczyna zaczęła jęczeć "A ten znowu te łódeczki". Ale jeszcze nie skończyłem - i nie wiem czy skończę, gdyż nagle wszystko zaczęło się robić przeraźliwie nudne. Rozwój kolejnych osiedli trwa wieki, tak że czasem zastanawiam się czy gram w normalną grę, czy to może jakiś kolejny tytuł na facebooku. Szokiem dla mnie było, jak zobaczyłem, ze jedną misję rozgrywałem 7,5h, czyli tyle co ze dwa Call of Duty :O Na razie zrobiłem sobię przerwę, ale pewnie jeszcze wrócę. Niemniej to bardzo dobra gra, której przydałoby się kilka zmian koncepcyjnych.

pozdr
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 11, 2012, 09:17:02 wysłana przez Screwball »
psn - Skrubolski
www.facebook.com/skrubolski
biurko 70x40x50 cm @ drewno + kartka (kratka) a5 + długopis, obudowa - żółty bic 6'', wkład - noname

Offline Yeb

  • Ultimate Badass
  • *****
  • Wiadomości: 3093
  • Płeć: Mężczyzna
  • aka Yebaka
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 11, 2012, 11:22:25 »
Dzięki za wrażenia z gry. Teraz napisz coś o Settlersach bo odniosłem wrażenie że bardziej Ci się podobali.

Offline Screwball

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 19843
  • Specjalizuje się w starych linkach.
    • Zobacz profil
    • www.facebook.com/skrubolski
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 17, 2012, 10:43:28 »
Dla Settlersów kupiłem kiedyś kartę, więc tak - na pewno bardzo lubię tą grę i porównania same się nasuwają. Ale do czego można jeszcze porównać? Czy przed Sim City warto sprawdzić jakieś citybuildery (poza Tropico)?

pozdr
psn - Skrubolski
www.facebook.com/skrubolski
biurko 70x40x50 cm @ drewno + kartka (kratka) a5 + długopis, obudowa - żółty bic 6'', wkład - noname

Pikacz

  • Gość
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 17, 2012, 10:49:33 »
Ja się od ostatniego SIm City odbiłem jak od ściany - zaczynałem kilka razy i po gdzieś godzinie wyłączałem, bo... Sam nie wiem, nuda chyba mnie dopadała i dalej mi się nie chciało grać.
A w Tropico 4 do tej pory cioram przynajmniej raz dziennie.

Offline lutoslav

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 5234
  • Płeć: Mężczyzna
  • RDR
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 17, 2012, 14:27:43 »
Ale od czworki czy tego societies? Ja sie strasznie boje o te nowe Sim City, ale daje kredyt zaufania i czekam na pierwsze recenzje.

Pikacz

  • Gość
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 17, 2012, 14:44:35 »
Tego ostatniego - może to czwórka właśnie była. Societies nie kojarzę w ogóle, więc to pewnie nie to. :)

Offline draker

  • Ultimate Badass
  • *****
  • Wiadomości: 3311
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 17, 2012, 17:40:52 »
Z city-builderów polecam serię Cities XL (teraz to będzie Cities XL 2012) - świetna gra, bardzo podobna do Sim City 3, 4 i innych części. Jedyny problem jest taki, że niestety przynajmniej u mnie optymalizacja gry była słaba - po mniej więcej dwóch godzinach grania, gdy miasto jest większe strasznie spadają FPSy...

Offline lutoslav

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 5234
  • Płeć: Mężczyzna
  • RDR
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 02, 2012, 21:28:03 »
http://sklep.muve.pl/digital/strategiczne/anno-2070-tajemnicza-blekitna-glebia-pc-pl-digital/6105#opis-szczegolowy

W czwartek wychodzi dodatek. Ktos kupuje z miejsca? Ja sie na pewno wstrzymam do czasu pierwszych recenzji/wrazen. Z tego co widze to chyba nie ma co liczyc na nowa kampanie? I druga sprawa: Znizka -40% obowiazuje na tytuly z muve digital? No i z tego co pamietam to gry od Ubi sie nie kwalifikuja do tych znizek, ale jako, ze to dodatek i to w cyfrowej dystrybucji to jakos przejdzie?

Offline Krusty

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 11444
  • Płeć: Mężczyzna
  • Badass Beard on Win10
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 02, 2012, 21:36:08 »
Zniżka nie działa na digital. ;-)

Offline Screwball

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 19843
  • Specjalizuje się w starych linkach.
    • Zobacz profil
    • www.facebook.com/skrubolski
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 03, 2015, 09:48:35 »
Odkopuje stary wątek w związku z dzisiejszą premierą Anno 2205 (admin mógłby zmienić nazwę wątku na Anno - seria, thx). Zabawne, bo część mojej oryginalnej wypowiedzi mógłbym w zasadzie przekleić. Znowu były problemy z uruchomieniem, ale tym razem chodziło o niedziałający kod, który nagle zaczął działać. No i znowu gra jest śliczna. Kilka miesięcy temu grałem w Tropico 5 i to jest po prostu żałosne, jak można w 2015 roku wydać tak słabo wyglądającego city buildera, mając obok takie Anno.

Jak wspomniałem kilka lat temu byłem w tym czasie po wymianie kompa, więc jarałem się generalnie wszystkim. Cały czas mam tego samego kompa i niestety trochę mi już nowe Anno chrupie, ale właściwie tylko w momentach cutscenkowych przelotów kamerki. Przy samej grze jest całkiem ok, no ale nawet jak szybko przesunę ekran i coś tam chrupnie lekko nie jest to tak istotne jak np. w grach akcji.

Grałem dosłownie godzinę, więc trudno jeszcze wydawać jakieś wyroki, ale przyznam że nie mogę się doczekać, aż pogram znowu. Bardzo brakowało mi takiej gry. Z istotnych zmian wygląda na to, że citybuilding i walka zostały rozdzielone na osobne obszary. Jednak największą nowością jest eksploracja kosmosu, a konkretnie Księżyca. Ale to jeszcze przede mną.

pozdr

Zmieniłem nazwę tematu na ogólnie traktującą o serii.
« Ostatnia zmiana: Listopad 03, 2015, 17:08:59 wysłana przez Xian »
psn - Skrubolski
www.facebook.com/skrubolski
biurko 70x40x50 cm @ drewno + kartka (kratka) a5 + długopis, obudowa - żółty bic 6'', wkład - noname

Offline lutoslav

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 5234
  • Płeć: Mężczyzna
  • RDR
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 03, 2015, 17:06:34 »
Na steamie pisza, ze przemodelowano system zasobow. Juz nie ma gromadzenia w magazynie tylko jakas ciagla wymiana. Czekam na recenzje, ale mam nadzieje, ze nie przekombinowano za mocno.

Offline Screwball

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 19843
  • Specjalizuje się w starych linkach.
    • Zobacz profil
    • www.facebook.com/skrubolski
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 04, 2015, 10:57:46 »
Ok, pograłem chwilę dłużej i poziom mojego entuzjazmu cały czas jest bardzo wysoki. Za bardzo już nie pamiętam co się działo w poprzedniej części, ale jedno co mnie tam na pewno trochę irytowało to chaos gospodarczy, jaki w pewnym momencie się wkradał do gry. Tutaj rozwiązane jest to znacznie bardziej czytelnie.

Grę zaczynamy od stworzenia korporacji (u mnie musiało to być Evil Corp ;) ) i zaczynamy wybierając jeden z trzech regionów usytuowanych w umiarkowanym klimacie. Naszym zadaniem jest rozbudowa portu kosmicznego. Po pewnym czasie korpora rozrasta sie do rozmiarów, które pozwalają przenieść się do jednego z trzech kolejnych regionów - Arktyki. Nie ma żadnych kolejnych zamkniętych misji, w każdej chwili możemy wrócić do zielonych wysp i je dalej rozbudowywać. Współpraca pomiędzy regionami jest bardzo istotna, gdyż pewne surowce czy produkty wymagane do rozwoju trzeba od siebie importować. Jest to zrobione bardzo prosto i czytelnie, widać od razu jakie są nadwyżki i na ile można sobie pozwolić.

Najważniejszym wskaźnikiem w grze jest bilans. Musi być oczywiście dodatni, inaczej nie będziemy zarabiać. I tutaj znowu wychodzi współpraca pomiędzy regionami, gdyż arktyka jest raczej z definicji debetowa, trzeba więc bardziej rozwinąć zielone wyspy. Później dochodzi jeszcze księżyc, który również jest drogi w utrzymaniu, także trzeba dobrze balansować pomiędzy rozwojem i bilansem.

Wszystkie budynki produkcyjne można rozwijać, jest to przydatne szczególnie w przypadku kopalni czy struktur korzystających z dobrodziejstw oceanu, które można postawić tylko w niewielu określonych miejscach. Do rozwoju tych budynków potrzebne są surowce, których nie da się wyprodukować. Trzeba w tym celu albo wykonać jedną z wielu misji rozrzuconych po regionie, albo udać się na bitwę.

Bitwy zostały zupełnie oddzielone od całej ekonomii i są odrębnymi misjami rozgrywającymi się na innych mapach. Polegają na pływaniu niewielką flotą, która atakuje wrogie statki oraz budowle. Nietypowe surowce, dzięki którym później można rozbudować struktury są rozrzucone po całej mapie, wystarczy do niech podpłynąć. Nasza flota zbiera również paliwo, które może wykorzystać do naprawy, stworzenie tarczy ochronnej oraz wykonania "popchnięcia" (jakaś szkoła Jedi chyba), wypychając wrogą flotę np. na miny. Dodatkowo na mapie można zebrać bonusy ofensywne w postaci niewielkiej floty wspierającej (nie kontrolujemy jej), uderzenia EMP oraz ataku rakietowego. No ogólnie jest w czym przebierać i nie ma nudy. Dodatkowo flota się powiększa i można ją levelować.

Bitw w zasadzie mogłoby nie być w tej grze i jak się uprzeć, to chyba nawet nie trzeba za bardzo brać w nich udziału (ale będzie to dosyć trudne), jednak spełniają one jeszcze jedną fajną funkcję. Zwykle w city builderach w pewnym momencie gra polega na czekaniu. Tutaj jest podobnie, po czasie brakuje kasy i nawet jak bilans jest ok, to zarabia się wolno. No i w tym momencie najlepiej wybrać się na bitkę, która jest przyjemnym przerywnikiem. Bardzo fajne rozwiązanie. Bijemy się tylko wtedy, jak mamy na to ochotę i czas.

Tak jak wspomniałem na początku, mój entuzjazm jest cały czas bardzo wysoki, ale trzeba pamiętać, że w sumie nie grałem jakoś długo, ledwo co doszedłem do Księżyca, także gra cały czas ma do zaoferowania coś nowego. Jak będzie dalej? Sam jestem ciekawy, ale póki co zajebiście mi się ta gra podoba :)

pozdr
psn - Skrubolski
www.facebook.com/skrubolski
biurko 70x40x50 cm @ drewno + kartka (kratka) a5 + długopis, obudowa - żółty bic 6'', wkład - noname

Offline $hermes$

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 11, 2015, 09:45:26 »
I jak odczucia po kilku dniach dalej jest dobrze?

Offline Screwball

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 19843
  • Specjalizuje się w starych linkach.
    • Zobacz profil
    • www.facebook.com/skrubolski
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 13, 2015, 11:33:07 »
Jakieś dwa dni po moim ostatnim poście udało mi się skończyć, tzn wykonać wszystkie zadania, po czym następuje... w sumie nic. Pod koniec gra robi się już trochę zbyt prosta i schematyczna. W bazowym regionie na potęgę zacząłem budować osiedla, gdyż ostatnie zadanie wymaga zasiedlenia sporą ilością mieszkańców najwyższej klasy. Właściwie nie wiedziałem już za bardzo na co wydawać kasę i co chwilę osiągałem górny limit. Walki na morzu całkowicie odpuściłem. Końcówka to schemat kawałek osiedla + dobudowa odpowiednich fabryk oraz kopalni w zielonym regionie + dobudowa odpowiednich fabryk oraz kopalni na Arktyce i na Księżycu + aktualizacja linii import/eksport.

Można kupić za spore siano inne rewiry w danym regionie (w sumie są po trzy na każdy region) i nawet to zrobiłem, ale właściwie nie wiem po co. Nie chciało mi się już budować tam miasta od zera i do niczego nie było to potrzebne. Skończyłem z jakimiś trzema domkami na krzyż na całym wielkim półwyspie :P

Handel zewnętrzny ze stacją kosmiczną właściwie też się do niczego nie przydaje, gdyż trzeba naprawdę dużo eksportować, żeby z tego wyciągać jakiś dochód (tak, na drobnym eksporcie traci się i to sporo, co gorsza nie wszystko da się eksportować w skali, która da nam dochód - raz pobudowałem pełno kopalni w tym celu, a tu dupa, nie da się tyle sprzedać). Ta stacja kosmiczna przydaje się właściwie tylko w pewnym momencie, kiedy nie potrafisz jeszcze sam wydobyć pewnego surowca i trzeba go importować. Poza tym jest całkowicie zbędna.

Ale ogólnie gra całkowicie mnie zassała na te kilka dni, co trudno mi powiedzieć o innym tytule w tym roku (może Wiedźmin jeszcze). Prawdopodobnie zagram jeszcze raz na wyższym poziomie (teraz to był zdaje się jakiś normal, niżej na pewno nie ma sensu, szczególnie jak już ktoś wgryzie się w zasady i interfejs), ale to pewnie najwcześniej w przyszłym roku, za dużo świeżych produkcji jest teraz do sprawdzenia :)

pozdr
« Ostatnia zmiana: Listopad 13, 2015, 11:36:00 wysłana przez Screwball »
psn - Skrubolski
www.facebook.com/skrubolski
biurko 70x40x50 cm @ drewno + kartka (kratka) a5 + długopis, obudowa - żółty bic 6'', wkład - noname

Offline Alexej

  • Moderator Globalny
  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7528
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nowa generacja nikogo, ja chcę kolejnej!
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 15, 2016, 14:25:55 »
Ciekawe, wygląda na to że jestem drugą osobą na forum która grała w Anno 2205.

Kupiłem kilka dni temu, od razu wersję season passem. Jak się okazuje do tej pory wyszedł tylko jeden dodatek, chociaż myślałem że będzie już komplet.

Moje wrażenia są bardzo zbliżone do Screwballa. Gra się fajnie i gra naprawdę wciąga. Gdybym mógł, grałbym więcej.

Podoba mi się przemodelowanie gospodarki, liczy się wyłącznie produkcja do bezpośredniej konsumpcji. Nie ma produkcji na magazyn. Zachęca to do bilansowania gospodarki i tworzenia tylko tylu dóbr, ile jest konsumowane. Mocniej trzeba pilnować kasy, która potrafi bardzo łatwo uciekać, a budynki produkcyjne pożerają jej całą masę.

Ogólnie widać, że to Anno, ale imho zmian w mechanice jest całkiem dużo.

Chciałbym jednak, żeby kolejne Anno znów było w okresie XV- XVI wieku.

PSN ID: AlexejPL Steam: Alexej Origin: Alexejpl Uplay: AlexejPL

Offline lutoslav

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 5234
  • Płeć: Mężczyzna
  • RDR
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 15, 2016, 14:36:12 »
Gralbym, ale jeszcze nie bylo ani jednej sensownej obnizki, a ponad 100 zl nie wywale bo ni mam :P Anno 2070 jakos szybciej chyba tanialo.

Offline Alexej

  • Moderator Globalny
  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7528
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nowa generacja nikogo, ja chcę kolejnej!
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 15, 2016, 14:38:58 »
No mi się znudziło czekanie, w sumie zapłaciłem jakieś 100 złotych chyba.

PSN ID: AlexejPL Steam: Alexej Origin: Alexejpl Uplay: AlexejPL

Offline Alexej

  • Moderator Globalny
  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 7528
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nowa generacja nikogo, ja chcę kolejnej!
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 22, 2017, 10:14:20 »

PSN ID: AlexejPL Steam: Alexej Origin: Alexejpl Uplay: AlexejPL

Offline Pats

  • I Am Robot
  • *****
  • Wiadomości: 6692
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nbareja
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 22, 2017, 11:00:56 »
zima 2018... trochę poczekamy.

Offline hadxmen

  • Super Badass
  • *****
  • Wiadomości: 2081
  • Płeć: Mężczyzna
  • Fire walk with me.
    • Zobacz profil
    • YOUTUBE
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 22, 2017, 11:31:57 »
Przynajmniej koniec futuryzmu, ogarniają się w końcu twórcy. Nie wszędzie to pasuje, a jak jest w co drugiej grze to można się porzygać.:)

Offline Krusty

  • Żywa Legenda
  • *****
  • Wiadomości: 11444
  • Płeć: Mężczyzna
  • Badass Beard on Win10
    • Zobacz profil
Odp: Anno - o serii gier strategicznych
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 22, 2017, 20:17:29 »
A gdzie Settlers jakieś nowe się pytam.